De Amerikaanse Dominique Gagnon (38) groeide op in een familie vol ondernemers en wist altijd dat ze zelf ook ooit een eigen bedrijf wilde oprichten. Maar wat voor bedrijf, dat wist ze niet.

Totdat ze een poosje in Europa woonde en in Antwerpen een seksshop bezocht.

“Dat veranderde echt de manier waarop ik nadacht over relaties en seksuele gezondheid”, zegt ze tegen Business Insider.

“Doordat ik daar langs liep, kwam ik erachter dat we vanuit een heel mannelijk perspectief naar seks en relaties kijken”, zegt ze. “Veel producten en diensten zijn op mannen gericht, denk aan Viagra, maar er wordt ook veel geld geïnvesteerd in onderzoek dat vooral voor mannen relevant is.”

“Er is veel minder bekend over hoe we vrouwen met seksuele of psychologische problemen kunnen helpen”, aldus Gagnon.

Daar wilde ze wat aan doen. Ze wilde ervoor zorgen dat het voor vrouwen makkelijker wordt om over hun seksuele problemen te praten, of over hun problemen in hun relatie.

Het plan nam pas echt een vaart toen ze Khaleelah Jones (30) en Sarah McMurchie (28) ontmoette. Jones hielp op dat moment startups met het opbouwen van een schaalbaar bedrijf en McMurchie studeerde en werkte als seksuoloog.

Samen besloten ze een dienst te beginnen, Isbel & Co., waar vrouwen vanuit huis meerdere experts om professioneel advies kunnen vragen. Via een app, zodat ze het kunnen doen op een moment dat het hen uitkomt.

Anderhalf jaar geleden begonnen ze met het werken aan een concept en het testen ervan, inmiddels maken ze zich klaar voor de officiële lancering in 2019.

En dat is niet onopgemerkt gebleven: de drie vrouwen hebben de pitchwedstrijd van TheNextWomen gewonnen, die een podium biedt aan ambitieuze vrouwelijk ondernemers. Ze wonnen er een prijs van 20.000 euro mee.

Maar hoe werkt Isbel & Co. precies? Hoe verschilt het van andere online psychologen en hoe zorgen de drie vrouwen ervoor dat ze zich onderscheiden van alle andere bedrijven die dit soort online diensten aanbieden? We vroegen het aan Gagnon en Jones.

Efficiënte hulp door team van specialisten

Het grootste verschil met andere online diensten is dat je niet één psycholoog of seksuoloog krijgt toegewezen, maar dat een heel team zich over jouw probleem buigt, zegt Gagnon.

"Nadat je vanuit huis een intake van ongeveer een halfuur hebt ingevuld, stellen we een team samen van een medisch specialist, een seksuoloog en een relatietherapeut. Vervolgens werkt het team samen met de cliënt om te bepalen hoe ze haar het beste kunnen helpen."

Soms zullen vrouwen daarom een opdracht krijgen, bijvoorbeeld om een dagboek bij te houden of een oefening uit te voeren met hun partner, en soms zal het team leesmateriaal opsturen of een aantal tips geven. Het kan ook een combinatie van al die dingen zijn.

Vrouwen kunnen vervolgens aangeven of ze die hulp zien zitten, of dat ze denken dat het toch niet helemaal bij ze past.

Doordat drie specialisten zich over jouw problemen buigen, wordt de hulp een stuk efficiënter, zegt Jones. "Bij veel andere diensten moet je echt met je therapeut praten, waardoor je er veel meer tijd aan kwijt bent. Wij hebben een efficiënter therapeutisch proces ontwikkeld, waarbij we wat minder bezig te zijn met praten. Daardoor richten we ons veel meer op een oplossing."

Forse kosten

En door de data van cliënten te analyseren, hopen de drie vrouwen het proces nóg efficiënter te maken. "We willen het eerste bedrijf zijn dat kan voorspellen hoe het in de toekomst met je relatie gaat", zegt Jones.

Ook Nederlanders kunnen de dienst na de lancering gebruiken, al is de voertaal wel Engels en kost het behoorlijk wat geld. Voor ongelimiteerde toegang tot de service betaal je 175 dollar per maand, iets meer dan 150 euro.

De vraag is hoe relevant het dan is voor Nederlanders, aangezien sommige aanvullende verzekeringen de zorg bij een seksuoloog gewoon vergoeden.

Toch heeft Jones er alle vertrouwen in dat vrouwen het dat bedrag waard vinden. "In het komende jaar willen we 1.000 gebruikers aan ons binden", zegt ze.

Dat zal geen gemakkelijke opgave worden, realiseert ook Gagnon zich: "We zijn echte perfectionisten, dus we maken ons zorgen over alles."

Net als alle ondernemers, zullen dus ook zij nachten wakker liggen door zorgen over hun bedrijf. "Maar we hebben zin in wat ons te wachten staat."

LEES OOK: Waarom we slecht kunnen omgaan met verandering – en 5 manieren om daar iets aan te doen